データ編(1K)

特性曲線について

印画紙の特性

実験〜フィルム現像

オリエンタル印画紙

 

フィルム現像編(1K)

プリント編(1K)

調子再現編(1K)

<目次に戻る>

特性曲線

The characteristic curve is the graph which represented relation of light quantity irradiated to film / photographic paper and density after the developing.
By this graph, the quantity of lights irradiated by film and photographic paper calls log H (a logarithm of quantity of exposure H) and the density calls D. Quantity of exposure H shows a unit with lux.s and calculates the illumination value multiplied by exposure time of light (second). Generally, this value measures it with a photometer or an exposure meter.

  • If log H is small, there are a few quantities of light (closed exposure), and if log H is big, there are many quantities of light (opened exposure).
  • One step of difference of exposure is equivalent to 0.3 with log H.

Density D is a logarithm of reciprocal number of transmission factor (in case of film) or reflection rate (in case of photographic paper). Please only remember the density is D, because it is to measure with the density indicator.
An image becomes black that a value of this D becomes big, and an image becomes white that I become small.

 

What do I understand from a characteristic curve?

From a characteristic curve, we can read 1.sensitivities, 2.contrasts and 3.tones.


In case of film

1.Sensitivities

The standard sensitivity such as ISO, ASA and JIS demands from quantity of exposure, Log10 H M of point M of base density + fog density +0.10 using decided developer and fixer for the sensitivity measurement, and the developing time that delta D become 0.80 balance 0.05, of characteristic curve. Therefore when I use general developer, and delta D is different, ISO sensitivity is not demanded, but can read effectiveness sensitivity by the processing as an exposure index (EI) from a quantity of exposure of point M.

  • Point M: A point on a characteristic curve to have the density of minimum density (base + fog) +0.10
  • Point N: A point on the characteristic curve that logH has a quantity of exposure many 1.30 from point M

Sensitivity:0.8/HM

 

2.Contrasts

A degree of leaning of characteristic curve means contrast (a density difference of film for constant exposure area). The case that a lurch is sudden (a line is built), contrast are high, and the case that a degree of leaning is gentle (a line lies down), contrast become low.
As an aim to indicate the contrast by numerical value, there is gamma, average tone ratio (G), a contrast index (CI), but I explain the CI which Kodak adopts here, it is near to a real processing condition.

  • Point A is an arc of radius Log0.2 and a point of intersection of characteristic curve around one point of O on the horizon of base + fog density.
  • Point B is an arc of radius Log2.2 and a point of intersection of characteristic curve around O.
  • A degree of leaning when there are O, A, B on the straight line top is CI.

CI=ΔD/ΔlogH

 

3.Tone

 特性曲線は、その名の通り、直線だけでなく曲線の部分が必ずあります。 線が、横線から斜めに変わる部分がそれです。この部分を「立ち上がり」部と呼びます。また、線がある程度斜め上に上昇すると、また線が横に寝たようになることがあります。その部分を「肩」部と呼びますが、この、線が斜めから予期になる部分でも曲線が存在します。

  この曲線の部分では、階調の差が変わります。横方向から縦方向へ変わる曲線では、階調の差が大きくなり、縦方向から横方向へ変わる曲線では、階調の差が小さくなります。つまり、立ち上がり部では、ネガが黒くなるに従って階調の差が大きくなり、肩部では階調の差が縮まりますので、ネガの白と黒の部分(=シャドー部とハイライト部)ではグレー部分よりも階調の差が小さくなっています。

<上に戻る>



印画紙の場合

 印画紙の感度や、コントラストを示す数字はないんじゃないか、と思われる方もいらっしゃるかも知れませんが、これらはきちんと印画紙の箱にかかれています。ISO SPEEDやISO RANGEがそれです。そしてこれらも特性曲線から求めることができます。

1.感度

 印画紙の感度は、フィルムのように濃度範囲が規定されているわけではありません。最小濃度(ベース+カブリ濃度)+0.6の濃度を持つ特性曲線上の点をmとしたときの、点mの露光量log HmがISOスピード基準点となります。
ISO Speed数値表はこちらをご覧ください。

 

2.対数露光域(LER)

 印画紙上に濃淡のグラデーションを再現できる範囲を示します。印画紙は、最高濃度が約2で一定になりますから、このLERが広いと、曲線の傾きが緩やかになるので、(横になる)コントラストは低くなります。逆にLERが狭いと、傾きがきつくなる(立つ)ので、コントラストは高くなります。

  • A点:最小濃度(ベース+カブリ濃度)+0.04の濃度を持つ特性曲線上の点。
  • B点:(最大濃度-最小濃度)×0.9の濃度を持つ特性曲線上の点。
  • 対数露光域(LER):A点とB点の、露光量の差

ISO Range数値表はこちらをご覧ください。

 

3.階調

 印画紙の場合、濃度の最高が2程度になるので、必ず立ち上がり部と肩部が存在します。フィルムと違う点は、最高濃度に達したら、濃度はそれ以上増えないことです。従って、露光は、立ち上がりから肩部の間に、必要な全ての階調をおさめる必要があります。

 国内で入手できるほとんどの印画紙は、立ち上がりが急激で、肩部でゆっくり大きな曲線を描いて最高濃度に達します。ハイライト部が硬くてシャドー部がやわらかく、階調を圧縮します。したがって、ネガの立ち上がり(シャドー部)が急激でハイライト部に肩部を持つフィルムを組み合わせると、シャドー部・ハイライト部ともに硬い部分とやわらかい部分の組み合わせになって、自然な階調が得られます。

 

<上に戻る>